Mar 1, 2010

National Park!! U Rock Bebeh!!



 

  
unknown : beb ko boleh ke pegi Taman Negara?? <--- smbil dok gelang nganjeng2 kan gua..

gua : laa gua apa ada kesah..gua redah je ar..bukan apa pon..

unknown : beb..ko kan budak bandar..mana biasa ngan nyamuk bnyk2 nih, pacat lintah segala..ko leh tahan tdo dalam khemah? tdo dalam hutan ? makan makanan kawah sume? berpeluh2 men lumpur kotor2??

 hmmm...gua terdiam gak tyme nih..dgn cargas gua tekan butang 'end call' kat hp gua. yer gua ngaku gua bukan slalu kuar masuk hutan cam abang2 ranger nih..tapi gua cam bengang gak laa sebab seolah2 cam gua nih budak lembik yang tak boleh buat aktiviti2 extream nih..takpe gua cabar diri gua..!!!

**************************************************************************************************************
all my readers...salam to all..

kali nih gua nak story sket pasal pengalaman gua kat Taman Negara, Pahang. apa lu ingat Taman Negara tuh cam semak samun kat blakang rumah lu sume? hello...keluasan taman negara adalah 4343 sq km ok!! dan ada tiga pintu masuk utama iaitu di Pahang, Kelantan dan Terengganu dan ada beratus2 species flora n fauna yang gua rasa korang mesti tak penah jumpa kot kat zoo2 berdekatan..huhu

Gua tercabar ngan statement 'unknown' kat atas tuh yang seolah2 cam pndang rendah kat gua..dgn semangat tuh laa gua gigih kan diri gua pegi gak Taman Negara tuh..beb, gua at dat tyme baru je balik dr Sydney dan tak smp beberapa jam, gua dah berkejar ke UTM untuk mengikuti program kajian Alam Sekitar. Gua ngaku gua penat gle! gua rehat tak smp 4jam kot untuk persediaan mental dan fizikal gua..nasib baek PA gua, Amir Rayyan da siapkan sume barang2 gua nak g Taman Negara..kalau tak..mati gua!

ok gua tak pndai bercerita sgt ( gua ngaku )..takpe gua akan bercerita melalui gmbr ok!!! huhuh!! 

 owryte..1st pic..nih antara pengangkutan utama di Taman Negara..perahu berenjen..
sgt syiokkk ok!! smbil naek bot, anda buleh mencelupkan tangan anda di dalam air sungai...dgn harapan, tangan anda bakal disambar dek buaya! haah



bot2 mcm nih laa yang menjadi nadi utama pergerakan keluar masuk ke dalam taman negara..
kitorg masak segala kat dalam camp site..bygkan bawak2 peralatan2 memasak dengan kuali kawah segala dgn bot yang tak brapa nak selamat nih..haha



 ini pula hencek Kuang..sgt comel dan jinak ok..sekali pndang macam avatar version burung..haahahah



  
 yezzaa tyme nih kami begituh bersemangat ye untuk mandi manda di sungai..
bagi org2 yang mcm aku yang jarang skali nmpak sungai..wahhh jakun laa syial, smp kecut2 burung ko berendam kat situh! lalalala


  haa ini mereka2 yang sungguh bersemangat untuk mandi manda..gua pon sama!
tapi pic gua takder..=(



  
 ini dia..Puan Pengarah Program kita..berjaya menggulingkan Pengarah Program yang lama..hahaha
sumpah beliau sgt komited dgn kelancaran program ini..
Aliaa Nurasyikin..gua tabik spring sama lu!!



  ok kalau kat Taman Negara nih..jgn wisau, bnyk signage2 yang menunjukkan lokasi2 tempat yg menarik..so toksah laa gatal2 nak bawak gps ke hape ke..



  
 aktiviti kami yang terawal..berjalan di canopy walk..
jambatan gntung nih agak tggi ye..smp ada yang jadi OKU merangkak2 dan tidak memandang di bawah..
gua relax je lari2 ala2 hindustan atas nih..haha
*cabaran pertama gua dah tempuh! haha


  
 owryte nampak..tak lebey dr 4 org yang boleh berada di check point platform jmbtan gntung nih..
bagi sesiapa yang nak senang beranak ke hape ke, eloklah berada di jambatan gntung ini! haha


  lihat!! hero melaya aka stunt man tanah melayu! ahhaha


  
 haa ini Lecturer gua, Dr Rafee nama diberi.
gua suka laa cara beliaw.
sgt sempoy n sgt western ok!! tabik spring skett!!
ko tgk lense n kamera dia tak nak kalah..
*baru 3hari beli sebelum nak g Taman Negara..semata2 nak amik gmbr burung..
waa aku kagum! haha


  ini dia..Adam..juga dikenali sebagai Tok Batin kelas gua..hahaha..
org pahang..

  hehehe..kami turut berlumba2 dgn mat salleh dr London nih untuk menaiki Bukit Teresek ini..
trek sgt mencabar ok..walaupun hanya 8.5km sahaja, tapi sumpah rasa mcm ko jalan 185km..
trek sgt mencabar! dgn akar2 kayu serabut, nyamuk keliling pinggang sume.! huissh!
mau peluh2 ko boleh perah masak asam pedas..
*sorry takder kene mengene! haha



 dr belakang..
Ayau yang konon2 nya puas!..


  
 haaa afiq juga..sempat memberi kerlingan manja lite2..haha


  pemandangan dr atas Bukit Teresek..


  ko nampak..gua pegang lutut..lutut gua skt gle kot..dan smpt juga tisu lutut gua koyak kesan dr tidak streching semasa pergi..ini semua Jamal punya pasal..bagi taklimat palsu! 



  kelihatan Dr Rafee berkata seperti iklan .."Besaaaarrrr punyaaaa" hahaha
bukanlaa..tyme nih nga breefing pasal spesis2 terancam flora dan fauna.
gua bersyukur kot dpt pergi trip nih..membuatkan gua semakin sedar menjagai alam sekitar kita yang semakin tenat!



  haaa skodeng tyme!!



  ini dia..jgn main2 akar kayu yang berlilit2 nih namanya "Liana"...
nama nak gah kan..

  ini tali yang membantu kami untuk turun dr bukit teresek..kalau takder tali nih..syaitan pasti mengambil kesempatan dengan menolak anda jatuh ke dalam gaung tnpa niat!!
ko tgk tali tuh dah kene makan dek pokok! hahah

  
 ini pokok apa gua tak pasti..tapi apa yg pasti, belalai yang korang nmpak tuh adalah seperti terowong untuk ada spesis menatang nih untuk ke kediaman mereka..
ala menatang2 yang cam langau suka hurung2 muka kaw tyme berpeluh2 tuh..


  suar peja..smp koyak2 dikerjakan dek trek yang mencabar! haha



  bukan dkt ok perjalanan..brapa kali brenti rehat pon gua tak pasti..
peluh toksah ckp..kalau ko kumpul ada laa smp mcm Lautan Pasifik banyaknya..
* hyperbola di situh ye..

  konon2 puas laa tuh..padahal ....

  ini dia Fern..kalau korang penah ngk susu FernLeafe ini laa pokoknya..
glow in dark di waktu malam..
canggih ek ciptaan Tuhan?

  
 owh brother nih..sgt kool!!


  
 bersama2 pokok tualang mega besar..tgk akak banir dah tau..
kami kelihatan kerdil..
usia dianggarkan ratusan tahun..tapi masih maintain mengekalkan kejelitaan struktur kayu!


  haaa jgn ko ingt nih gonggok yang biasa ko jumpa kat rumah sewa kau yang tak byr 2bulan tuh..
nih aku zoom..pnjang dia lebey kurang size tapak kaki size 10..pnjang dowwhh..


   nih pon sama..cuma kaler je len sket..


  
 tak pasti spesies apa..tapi ko ngk struktur kayu dia..
menarik kan..
Subahanallah..( ehem2..)


  dah penat naek turun gunung..kitorg kene lalu trek sungai plak..
agak mencabar sebab batu2an yang mega banyak..


  
 hencek sempoy!


  batuan2 ke Kelah Santuary..

 nih da smp kat tempat Kelah Santuary!


  ko nak g sini, kene naek bot nih..
satu bot leh muat 4org je..bayaran rm160..agak mahal tapi sumpah ko puas nanti!!!



  ko ngk satu badan gua sume lencun sebab mandi kat tmpat nih!
sekali lagi memang syiok abes! jakun mandi kat air sungai yang jernih smbil leh bagi makan ikan!


  dua org badang kelas gua! haha



  itu dia feeqa bersama kelah nya..
Kelah nih takder jual kat mana2 tmpt pon..
spesis terancam!
anda dilarang memancing..ko pncing ko kene pncung!



  ini dia sahabat2 gua yang dah sedar mengenai kepentingan menjaga alam sekitar dan flora dan fauna..
smpt cium2 ikan tuh..



  cam biasa laa..gua pon nak gak kan..

  dek disebabkan geram, dr rafee seolah2 mahu memakan ikan kelah dibuat susyi ..
makan mentah2..haha



  waa masing2 teruja bila kami lepaskan balik ikan kelah yang telah dipancing.
konsep di sini ko leh pncing, tapi ko kene lepaskan balik..
supaya kemandrian spesies ikan kelah nih terjamin smp bila2..



  kami juga turut memberi sumbangan tanda menghargai dan menyokong usaha pihak Kelah Santuary memelihara dan memulihara ikan2 kat sini..




  tyme balik..sronok gle!!!




  hari keesokkannya..kami trekking lagi..jauh nak mampos..lutut gua longgar kot..
ini dia Najis Pak Belalai..bukan belalai ko laa gila..nih belalai gajah..faham gajah?? hahaha
masih fresh!! nyummy!!


  
 hahaha gua ingkan Perpustakaan Sultanah Zanariah ada bukak cawangan dlm hutan nih..
rupanya kene senyap supaya menatang2 yang ko nak ngk tak lari..



  hahahaha pihak Tourism Malaysia kalau nak copy paste pic nih n nak wat komersial gua izinkan..haha
sila lah!!




  ini hari esoknya lagi..Otw nak g Kuala Terenggan..
sgt penat!! gle babi penat..
hari2 ko trekking, 18kg berat ko turun..toksah jusmate2 segala nih..ko g trekking kat Taman Negara je sudeeey!!





  sekali lagi tok batin menunjukkan skil beliaw dgn memancing anak ikan..
haram sekor pon tak dpat! hahaha


  abang bot yang baek hati..kitorg tyme balik sempat nih main water war..simbah2 air ngan bot satu lagi..
habes basah lencun..kemera gua nasib baek selamat!



 
 nih malam terakhir..kami wat barbeque..sumpah sedap gle..
lapa kot..



  haaa jakun laa kejap dpt ngk org asli kat sini yang bersepah2 kan..
jgn men2..pndai speaking ok!!


  hari last..gua ngan member2 gua masuk Gua Telinga.
gua yang sgt sempit, busuk dek taik kelawar, menatang2 berbisa pon banyak..
kluar je dr gua nih, kasut Nike gua gua terus buang! hebat!!!



  haa nih gelap ekceli..tapi dgn kuasa bulan datanglaaaaa ( sila ikut nada sailormoon )..



  ko nampak itu ular..? hanya beberapa jengkal je dr atas kepala ko..
ular tedung selar kot gua rasa..




  ini pula hencek2 kelawar..
bnyk gle..no wonder laa dlm gua nih bau busuk.
sumpah busuk gle!!!!!!


  gosh!!! ini dia katak puru yang versian obesiti..
itu tgn Tok batin..beliaw da biasa dgn bender2 alah nih..
*uweeeeekkk.. <-- maaf penulis berasa loya2..



  hahahaha masig2 teruja dok jumpa katak puru..
gua?
eh eh mana aizul?? hahaha


  last skali..ktorg g pusat penternakan seladang..besar syial..taf plak tuh..




 
Last but not least..pic tyme malam kat Taman Negara..

kepada rakan2 yang membaca blog gua, gua nak mintak kerjasama kalian, bersama2 laa kita menjaga alam sekitar dan bumi kita yang semakin tenat nih..plz kalian, kalau bukan kita, siapa lagi nak memelihara dan memulihara alam sekitar nih...
serius, trip ke Taman Negara Pahang nih membuka mata gua dan rakan2 betapa pentingnya untuk kita menjaga alam skitar kita.
kalau kalian start dr hari ini untuk membela dan menanam walau hanya sebatang pokok pon sudah memadai..

Please kalian, bersama2 laa kita menjaga alam sekitar kita.gua merayu sekali lagi!.kurangkan penggunaan bahan2 kimia yang boleh MEMBUNUH flora dan fauna kita...

smp di sini sahaja...( penat syial upload gmbr bnyk2 supaya korang sume happy cuci mata )
sila komen supaya gua rasa berbaloi2..hahaha

till then babai...

chaw!!

ym id : ajoy_azwan
kenal gua dulu, baru lu tau sapa gua =)




43 comments:

p a a n. said...

gua nk komen dulu!!

p a a n. said...

yeargh!!
untuk kali pertama aku dapat komen first
lantak laa!!
yearghh!!!!

p a a n. said...

warggh!
nk komen banyak sket!
hahaha!
suke giler!
hahaha

Amir Rayyan said...

menanti dgn sabar.....:)

PeQ GaRaGe said...

tgh mengarang citer ni kut.. hehehe..

Syarinie Amran said...

enggak sabar jugak mahu lihat foto2nya
hehehe
copat2 upload yer
;P

pungguk rOcksTar said...

cepat2..upload segera!

miss_eliana said...

yeah! pertama kali paan jd yg pertama..
tahniah paan! haha.. :P

oleh krn starting hnya 2 foto, maka ending nya nnt harus lah smpai 20 foto ya? hee~

p/s : lagu br ea d blog ni? cute!

Hazzy Ishak said...

cepat cepat!

Hezesuze said...

gua pun tarak sabo nk dengar story lu....muhahahaa

Fakrul Radzi said...

cantik2..nnt nak pegi gak ah..

Amir Rayyan said...

paling byk pic..hehehe...:)
sape ckp x boley p tmn negara kan...haiyo...nak pegi jugak..lalala

~CPM honey_nurhaliza~ said...

bnjoy,mcm best je pi sana...:))

Amir Rayyan said...

btw,pic bot tu wat kan amit teringt ms naik bot keliling kg air kt brunei...ah rindu jap...nk pegi lg...

~CPM honey_nurhaliza~ said...

bnjoy,mcm best je masuk utan tuh..:))

natashacherahim said...

cam best je,,,trip kat situ ade pakej2 ke aizul?

nabil said...

bila ko pergi aizul??
best giler la...

Syima Boyd said...

kirim salam tok batin ek...hehehehe

Qarl said...

OMG

ULAR kot

sgt takut

btw, as usual, there r some great pics!!!!

congratz too. golden experience tuk abg aizul

irah_Ni said...
This comment has been removed by the author.
irah_Ni said...

giler..memang best tahap giga ar bile tengok lu g taman negara tuh...x sangka budak bandar macam lu ni leh survive ekk kat sane..haha..oopss sori ngan lawak luar petala alam gua ni...
apepo..gud works..

Kaseh Mucuk said...

sonoknye naek bot yg ala2 nipis jek tuh.. =)

Neuroneko said...

national park cambest je. nice entry. had fun reading it. btw, katak puru kt tangan tu dh mati kew?

pungguk rOcksTar said...

yeh!
ko membuat aku terasa nak wat trip g taman negara..
ok.pasni aku pegi..(sambil packing barang..huhuhu)

Hizami Li said...

oh my!
tgk pun da mcm best gile kot.
ape lg kalau gi sane.
O_O

eusoffaqeuddin said...

mantap! 30 minutes spent masa untuk baca entry nihs. btw, sgt mega hebat nyer Taman Negara tuhs.! last pic sgt awesome!

Wan Munira said...

lovelyyy pics...ok seruan takennn insya-Allah sama2x jaga alam sekitarrr <3

hanie said...

suke gmbr katak tu..
pengsan ke?

hahahah~

aniss pinky said...

nice job! mantapppp seh! :D
**thumbs up.

Qiha Aziz said...

best gila! gambar semua cantik2 :D
tahniah sbb berjaya sahut cabaran.

Hazzy Ishak said...

berbaloi baloi...
mesti menongeng nak amek shoot terbaik!!

Syarinie Amran said...

huu
takotnya ak masuk dalam gua tuh
,acam seram je
ular bisa xkaco ke???

tp sungai tu nampak bes giler!!!

Cik Rara said...

bru blik mdaki..mg fun gler.. :)

Elle JmDean said...

beshnye tgk!
teruja!
gelihati!
geli loye2 pon ade gak tgk katak tuh! hehe

siperempuan said...

waaaaaaaaaaaaaa.. pic terbaek!!! kejelesan. :)

myra anne said...

waaa....bes nye! jeles~lame x g camping...

piECES oF ME said...

sangat seronok menjadi follower anda dan amat mengagumi semua pictures dlm ini blog...yihaa..

ayat2 skema gitu!!!

ezam said...

cool!!!!

fathiahRAIHANA said...

eiiiii KATAK tu gendut gila !

O J O L A L Y said...

huhuhu budak alam bina rupanyerr.kirm salam ngan cik din k..

rathiqah azmira rosli said...

ist time drop sini


cantek gambar2
i loike

:)

durianjawa said...

bro,superb ok.
tu je gua nk komen.
gua silent reader lu
tp gua ske ngn blog lu.
nampak sangat bertepatan ngn selera gua yang sukakan blog pasal travel.
baru gua leh feel mcm gua jugak travel sama mcm lu.
keep it up,bro.

malyna said...

cantek2!